۱۳ اسفند ۱۳۸۴، ۱۵:۴۵

مدير كانون فيلم معناگراي بنياد سينمايي فارابي:

جريان سينماي معناگرا در سال آينده نيز با قدرت به راه خود ادامه مي دهد

جريان سينماي معناگرا در سال آينده نيز با قدرت به راه خود ادامه مي دهد

مدير كانون فيلم معناگراي بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد: اين كانون به جرياني مستمر تبديل شده و در سال آينده نيز با قدرت به راه خود ادامه مي دهد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر "مهر"، وي در جلسه پرسش و پاسخ فيلم "وقتي همه خواب بودند"، در سينما فرهنگ گفت: خوشبختانه با فعاليت كانون فيلم معنا گرا امكان شكل گيري فضاي جدي نقد د راين حوزه فراهم شده و ديدگاه هاي متناقض بدون جبهه گيري دركنار هم بيان مي شوند.

"فرشته طائر پور" تهيه كننده فيلم نيز، در اين نشست گفت: فضاي صميمي و عارفانه پشت صحنه فيلم دراين اثر القا شده ووقتي همه خواب بودند را مي توان فيلمي دلي درباره زيارت به شمار آورد.

وي خاطر نشان كرد: خوشبختانه فيلم بدون هيچ تغييري در اين نشست به نمايش در آمده و با توجه به رويكرد مثبت مسئولان اميدوارم نسخه فعلي در اكران عمومي نيز هيچ تغييري نكند.

اين گزارش به نقل از روابط عمومي سينماي فارابي حاكي است: طائر پور فيلم "وقتي همه خوب بودند" را اثري متعلق به گونه سينماي كودك و نوجوان ندانست و ادامه داد: اين فيلم آخرين اثري است كه در سينماي كودك توليد مي كنم و به نظرم حسن ختام مناسبي براي من خواهد بود، ضمن اينكه بدليل مشكلات عديده سينماي كودك قصد دارم گونه هاي بي دردسر تري را تجربه كنم.

وي با مفاهيم عرفاني فيلم اشاره كرد وافزود: در اين فيلم نگاهي به سنت هاي فراموش شده ايراني ميشود، ضمن اينكه من معتقدم مفاهيم فيلم قابل فهم براي كودكان ايراني است چون كودكان ايراني در طول سالهاي اخير رشد ذهني چشمگيري داشته اند.

اين تهيه كننده تصريح كرد: سينماي كودك لزوما به سرگرمي نمي انديشد و بايد مفاهيم مرتبط به زندگي اين گروه سني را با زبان مناسب آنها در آثارشان ارايه كرد.

وي با ابراز خرسندي از تعلق عنوان معنا گرا به فيلم وقتي همه خواب بودند، يادآور شد: اگر چه از  ابتدا به اين گروه بندي فكر نكرديم اما خوشحالم كه وجه جدي تر اين فيلم موردتوجه قرار گرفت.

"فريدون حسن پور" كارگردان اين فيلم نيز در ادامه نشست افزود: پشتيباني روحي و رواني بازيگران فيلم بويژه "محمد رضا فروتن" يكي از عوامل موثر درتوليد اين اثر به شمار مي رود وحاصل كا نتيجه همدلي وهمراهي گروه است.

وي به شخصيت نصير ساده دل در فيلم اشاره كرد وافزود: نصير را مي توان شيرين عقل دانست، در واقع اين شخصيت خاصيت كودكي خود را حفظ كرده و به نوعي نداي دل بي بي است.

حسن پور خاطر نشان كرد: شخصيت نصير شخصيت كليدي داستان است و گره گشاي داستان محسوب مي شود، اين شخصيت مانندكودكان هر چه در ذهن دارد به زبان مي آورد و گرفتار پيچيدگي هاي بزرگسالان نيست.

اين كارگردان با اشاره به فضاي نقد و تحليل نشست سينماي معناگرا، عنوان كرد: اميدوارم فضاي نقد منصفانه و بدون غرض باشد، فراموش نكنيم فيلمسازي فرآيند بسيار سختي است و اثر هنري زير ذره بين گروه هاي مختلف قرار مي گيرد.

"سيد محمد بهشتي" مدير عامل اسبق بنياد سينمايي فارابي كه از مدعوين اين جلسه بود، نيز گفت : بر اساس اين افسانه يوناني انسان پس از هبوط در چشمه فراموشي شنا كرد و اللهه اي مسئول يادآوري وي شد، اللهه اي كه دختراني بنام موز يا هنر داشت و هنر بر اساس اين افسانه رمز سلوك انسان است.

وي يادآور شد: در حوزه سينماي معناگرا بايد به مرزهاي نزديك واژه ها و معاني متفاوت آنها توجه داشت بديهي است كه از هر واژه نبايد به معني سطحي آن توجه كرد.

فرخ انصاري بصير مجري اين نشست نيز درپايان گفت: سينماي معناگرا نشانه شناسي تاثيرات دنياي متافيزيك بر فيزيك است و از اين منظر سينماي معناگرا در محدوده يك گونه سينمايي نمي گنجد بلكه مي توان آنرا يك گرايش دانست.

کد خبر 298561

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha